De waarheid over inbound marketing versus SEO
Misschien ben je termen zoals inbound marketing en zoekmachine optimalisaties (SEO) tegengekomen op het moment dat je manieren zocht om je website te promoten. Inbound marketing versus SEO: welke van de twee is beter, denk jij?
Beide opties zijn krachtige manieren om verkeer en leads voor je website te genereren, maar ze zijn niet precies hetzelfde. Hoewel beide disciplines zich richten op het aantrekken van klanten naar je bedrijf, gebruiken ze elk verschillende methoden.

Eenvoudig gezegd gebruikt inbound marketing een holistische strategie om klanten aan te trekken en te converteren naar je website. SEO is gericht op het optimaliseren van je website voor de beste prestaties (hoge ranking) in zoekmachines. Het wordt beschouwd als een subgroep van inbound marketing. Klanten worden naar je bedrijf getrokken en inbound marketing leidt hen door de volledige trechter. In deze blog gaan we dieper in op de overeenkomsten en verschillen tussen inbound marketing en SEO en welke van de twee beter is.

De basis van inbound marketing

Inbound marketing is een systeem van marketingtechnieken dat je kan helpen meer klanten te krijgen voor je product. Inbound marketing doet dit door drie belangrijke stappen te volgen:

- Aantrekken: inhoud van hoge kwaliteit creëren die prospects daadwerkelijk willen consumeren en je positioneren als een betrouwbare adviseur.
-Engage: de pijnpunten van prospects en klanten aanpakken door hen inzicht en oplossingen te bieden die uitdagingen oplossen.
 -Delight: verder gaan en je klanten ondersteunen en in staat stellen het beste uit hun aankopen te halen. Dit zijn geen drie lineaire stappen, eerder een vliegwiel waarbij de ene stap de andere voedt. Een tevreden klant verspreidt goodwill en mond-tot-mondreclame die nieuwe prospects naar je product trekt.
De inbound marketing methodologie maakt gebruik van een high-level aanpak van attract, engage en delight. Laten we ook kijken naar enkele meer specifieke technieken die deel uitmaken van een de inbound marketing strategie.

Inhoud creëren

Case studies, productbrochures, white papers, blogs en e-Books, het zijn allemaal voorbeelden van content die je je klanten kunt aanbieden. Deze inhoudstypen worden vaak gebruikt als leadmagneten op een landingspagina van een campagne om de websiteconversie te optimaliseren. Het doel is inhoud van hoge kwaliteit (ongeacht de vorm) creëren als het gaat om inbound marketing.

Beheer van sociale media

Je hebt geweldige inhoud, maar hoe breng je die onder de aandacht van je prospects en klanten? Dit is waar sociale media een rol spelen. Met social media management optimaliseer je social media kanalen voor succes. Bij goed social media management plaats je inhoud van hoge kwaliteit, ga je de dialoog aan met je volgers en gebruik je social listening om verkeer naar je website te leiden en je merkbekendheid te vergroten.
Het beheren van meerdere accounts op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest kan een zware klus zijn voor een intern marketingteam. Het is niet zo gek dat hiervoor vaak marketingbureaus worden ingehuurd.
Lead Nurturing
Inbound marketing stopt niet bij het verkrijgen van leads. Het maakt slim gebruik van lead-nurturing om te zorgen dat geen van je leads door de gaten van je marketingtrechter glippen en warm zijn tegen de tijd dat ze bij de verkoopteams aankomen. Bewustwording tot conversie kan soms een lange weg zijn, afhankelijk van de branche waarin je werkt. Lead-nurturing kan je helpen de kloof te overbruggen en de conversietijd te verkorten door in elke fase van het kooptraject geweldige inhoud aan te bieden.
Optimalisatie van de website
Het grootste deel van je inhoud bevindt zich op je website en als je website niet is geoptimaliseerd voor leads en conversie, zit je inhoud eigenlijk in een vacuüm. De beste websites gebruiken goed ontworpen landingspagina's om leads te genereren. Het is een eenvoudige website-architectuur om te helpen met SEO. De landingpagina’s bieden een uitstekende gebruikerservaring.
Zoekmachine optimalisatie begrijpen
SEO of search engine optimization is de kunst van het optimaliseren van je webinhoud zodat deze hoger scoort op de resultatenpagina van zoekmachines. De heilige graal van SEO is dat je website op de eerste pagina van Google komt te staan. SEO krijgt dus meer bezoekers om je website organisch te bezoeken. Een goede SEO-strategie gebruikt een gerichte aanpak die specifieke zoekopdrachten en doelgroepen naar je webinhoud wil lokken. Laten we eens kijken naar een aantal zaken die bij SEO komen kijken:
Linkbuilding
Naast zoekmachines zijn er ook andere plaatsen waar je webverkeer vandaan kunt halen. Bijvoorbeeld andere websites en sociale media. Linkbuilding helpt bij het verkrijgen van andere websites om terug te linken naar je website.Hoewel je je eigen website links moet beheren met een goed gebouwde navigatie en website architectuur, is linkbuilding een geweldige manier om verwijzingsverkeer te krijgen en autoriteit op te bouwen voor je inhoud.
Responsieve website
Als het langer dan 5 seconden duurt om je website te laden, kun je het krijgen van verkeer vergeten. Zorg ervoor dat je website snel laadt op zowel mobiel als desktop en een interface heeft die goed werkt in verschillende browsers en apparaten. Google pikt deze optimalisaties op en beloont je met een betere zoekpositie.
Trefwoordstrategie
Kijk naar jezelf, naar je klanten en naar de zoekintentie voordat je je zoekwoordstrategie opstelt. Zoekwoordenonderzoek begint met een Google zoekopdracht. Google stelt automatisch trefwoorden voor als je begint te typen. Dit geeft je inzicht in wat andere mensen zoeken. Maak inhoud die trefwoorden gebruikt met de juiste intentie. Keywords stuffing kan je niet meer helpen en kan je webpagina zelfs omlaag halen in rankings. Gebruik in plaats daarvan sleutelwoorden op een strategische manier en probeer long-tail sleutelwoorden te gebruiken die de zoekintentie beter weergeven.
De HTML-code
Je website draait op HTML. En er is veel dat je kunt doen met die code die je kan helpen beter te scoren. Het begint met iets eenvoudigs als ervoor zorgen dat al je webpagina's paginatitels en beschrijvingen hebben die zoekmachines kunnen oppikken en inhoudstags (H1, H2, enzovoort). Je kunt zelfs AMP of Accelerated Mobile Pages gebruiken om je laadtijden te verhogen en zo je ranking te verbeteren.
SEO is complex en terecht. Het is moeilijk om organisch op de eerste pagina van de SERP (Search Engine Result Page) te komen, maar het is mogelijk. Overweeg de hulp van een bureau als al die technische details je verwarren.
Inbound Marketing vs SEO - Content is nog steeds de basis
Content vormt de basis van zowel inbound marketing als SEO. Een inbound marketing strategie zal content gebruiken die meer is afgestemd op de buyer's journey en de buyer's persona's. In plaats van te vechten om de aandacht van de klant, richt inbound marketing zich op het aantrekken van de klant door inhoud te creëren die is afgestemd op je doelgroep.
De inhoud voor inbound marketing zou dus meer holistisch zijn en collateral omvatten zoals brochures, case studies, infographics, white papers en meer. SEO richt zich juist op het beter zichtbaar maken van die inhoud voor zoekmachines, zodat je inhoud hoger scoort op de resultatenpagina van zoekmachines. SEO gebruikt zowel creatieve als technische methoden om verkeer naar je website te leiden. Dat gaat om het strategisch gebruik van sleutelwoorden op je website en in je informatiemateriaal, het gebruik van meta-inhoud en beschrijvingen en het schrijven van inhoud die geloofwaardig genoeg is om door andere websites te worden opgepikt (linkbuilding). Inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep en de invloed van de algoritmen van Google is ook belangrijk bij het creëren van SEO-vriendelijke inhoud.
De trechter beïnvloeden
Terwijl SEO vooral gericht is op het aantrekken, gaat inbound marketing uit van de full-funnel benadering. Deze vorm speelt een grotere, meer holistische rol in de conversie van leads. Zowel SEO als inbound marketing gebruikt een unieke set tools om leads door de trechter te bewegen. Voor inbound marketing zijn dat onder andere lead nurturing, social media management en content creatie. Voor SEO gaat het vooral om keyword strategie, het ontwerpen van responsieve websites, link management en de optimalisatie van webpagina laadsnelheden.
Je merkt dat inbound marketing een veel breder concept is. Leadconversies zijn ingebouwd in de methodologie. Waar SEO wel helpt om leads door de trechter te lokken, kan het dat niet zo effectief doen vanwege beperkte reikwijdte. Bovendien heeft SEO geen duidelijk omlijnd lead nurturing proces. Inbound marketing heeft dat wel met lead nurturing. Lead nurturing gebruikt continue communicatie met de prospect en onderwijst hen om ervoor te zorgen dat leads door de trechter worden gekoesterd.
Inzicht in de ROI van Inbound Marketing versus SEO
Als het gaat om SEO, maken veel bedrijven de fout om alleen de ROI te meten met hun ranking op de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP). SEO heeft veel meer diepgang dan alleen die metriek. Veel inbound marketeers maken de fout SEO te beschouwen als een reservespeler in het team. Dat is de verkeerde aanpak. Marketeers moeten de gegevens van SEO en inbound marketing combineren. Ranking is belangrijk, maar als het gaat om ROI, is het genereren van duurzaam webverkeer en het voeden van dat verkeer om conversies te produceren dat ook.
In dit opzicht gaan SEO en inbound marketing hand in hand. Je doet geen recht doen aan je analyses als je deze statistieken in silo's bekijkt. Je vraagt je misschien af wat beter is als het gaat om inbound marketing versus SEO. Voor sommige bedrijven kan alleen SEO de truc doen, maar om meer langdurige resultaten te creëren, moet je zowel SEO als inbound marketing als een geheel beschouwen.
Concentreer je je alleen op SEO, dan kunnen je klanten geen idee hebben wanneer ze op je website terechtkomen omdat ze de inhoud die ze nodig hebben niet kunnen vinden. Inbound marketing maakt je inhoud spectaculair, maar die inhoud zal in een vacuüm bestaan.
Het zijn cruciale onderdelen van je totale marketingstrategie. Het één gaat niet zonder het ander.
Wil je geholpen worden bij het uitwerken van jouw marketingstragie? En de technieken van zowel SEO als een inbound marketing strategie toepassen? Spar met een account strateeg en plan een meeting in.
August van Wilgenburg
Benieuwd wat Account Based Marketing voor jouw organisatie kan doen?
Wij denken graag met je mee. Daag ons uit!