• Zorg dat je vindbaar bent voor je prospects
  • Topposities claimen in de zoekresultaten
  • Meer relevant verkeer naar je website
  • Betere gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers
  • Snel inspringen op veranderingen in zoekgedrag

In het vizier bij je prospects

De zoektocht naar een product of dienst begint voor veel mensen online: kijken en vergelijken. Vaak komt men dan niet veel verder dan de eerste 10-15 zoekresultaten. Want dat zullen wel de beste opties zijn, toch? Belangrijk dus om hier als aanbieder tussen te staan en daarmee zichtbaar te zijn tijdens de oriëntatiefase van je prospects. Zéker als B2B bedrijf; het oriëntatieproces en de verdere customer journey zijn nu eenmaal langer en complexer dan bij B2C bedrijven. Met zoekmachine optimalisatie zorgen we ervoor dat je vanaf dag één vindbaar bent bij je potentiële klanten.

Wat is zoekmachine marketing precies?

Zoekmachine marketing is een verzamelterm voor allerlei activiteiten die tot doel hebben je vindbaarheid in zoekmachines te verhogen. Deze activiteiten zijn op te delen in twee categorieën: Zoekmachine optimalisatie en Zoekmachine adverteren.

Zoekmachine optimalisatie

Met Zoekmachine optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization (SEO), verhogen we het organische (=gratis) verkeer. Dat doen we onder andere door de teksten te optimaliseren – de term ‘keywords’ is je vast niet vreemd – maar het vakgebied is veel breder. SEO steunt op de driepoot content, techniek en linkbuilding. De sitestructuur moet goed zijn, er moet relevante informatie worden verschaft, teksten moeten uniek zijn, metatitles toegevoegd en ook externe links naar jouw site op kwalitatief goede websites dragen bij aan je SEO. Zijn al deze componenten in orde? Dan beloont Google jou met een hoge positie in de zoekresultaten.

Zoekmachine adverteren

Bij Zoekmachine adverteren, oftewel Search Engine Advertising (SEA), zetten we geld in om meer verkeer naar je site te trekken: gesponsorde zoekresultaten dus. Dat kan zijn in de zoekresultaten in zoekmachines als Google of Bing, maar ook op YouTube, Google shopping of zogeheten displays op andere websites. De advertenties staan zowel bovenaan als helemaal onderaan op de zoekresultaten pagina's. Bij SEA is het de kunst om in de kleine ruimte die je hebt, toch een aantrekkelijke tekst neer te zetten die je doelgroep triggert. Advertenties kun je continu blijven optimaliseren. Je hebt daarnaast zelf in de hand hoeveel budget je in wilt zetten en voor hoe lang.

De effecten van je SEO strategie zijn soms niet direct zichtbaar. Maar als je gelooft in je strategie en hieraan vast blijft houden, is de kick des te groter wanneer je de vruchten ervan kunt gaan plukken.

Robert, SEO specialist

Een doorlopend proces

Zoekmachines worden steeds slimmer. Simpele trucjes werken niet meer, maar worden juist bestraft. Het zoekgedrag van je prospects verandert. Kortom: SEO is altijd in beweging; het is een ongoing process. Maar daarom ook een sterk middel, waarmee je snel in kunt springen op trends en ontwikkelingen. Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter aan welke informatie je klanten nu écht behoefte hebben. Aan de hand daarvan bepaal je je menustructuur en breng je je content naar een hoger level.

​CTA, CTR, Alt-tag, Guerilla.. wat?

In deze whitepaper geven we korte toelichtingen op de meest gebruikte marketingtermen en -afkortingen.

Benieuwd hoe jullie website scoort?

Met een korte scan weet je al snel waar je staat en welke punten jullie aan moet pakken. Bel je ons?

Kennisdeling

76% van de B2B marketeers investeert de komende jaren in Marketing automation

Hey jij, B2B marketeer!

Ontmoet de creatieve breinen achter B2B Online