• Copy, design, fotografie en digital out of home
  • Rebranding: online en offline arbeidsmarktcommunicatie
  • Inzet op naamsbekendheid in de regio
  • 11 vacatures binnen 3 maanden vervuld

Meldon

Meldon Extrusion Intelligence: dé specialist op het gebied van extrusieprofielen

Zwembadafdeklamellen, witgoedonderdelen, afdichtingsprofielen, beschermstrips, ruitenwisserspoilers en nog veel meer. Bij Meldon ontwikkelen ze niet zomaar onderdelen van kunststof; alleen de beste en bovenal duurzaamste kwaliteit vinden zij goed genoeg. Kwaliteit die ze alleen bereiken als ze nauw samenwerken met de klant én hun medewerkers. Een hecht familiebedrijf dat gevestigd is in het Limburgse Nieuw Bergen, waarvan producten de hele wereld overgaan.

De uitdaging: bekend bij de grootste merken, maar niet bij het publiek

Meldon is sinds 1949 een groot begrip als het gaat om high-end producten uit voorraad maar ook specialistische maatwerk oplossingen. In welke branche dan ook. Ze bedienen klanten als: Bosch, Samsonite, Siemens, Led Linear en Vorwerk. Ondanks deze grote namen, ontbrak er één ding: regionale bekendheid.

Volgens Stan Erens, COO bij Meldon hebben ze zich altijd op de klant gefocust. Nooit écht op arbeidsmarktcommunicatie. “Ik ben van mening dat het succes van Meldon uiteindelijk wordt bepaald door onze medewerkers dus werd het tijd om onze focus te verleggen.” Er stonden inmiddels elf functies open, waarbij voor een aantal functies meerdere nieuwe collega’s werden gezocht. Een ding was duidelijk: “we moesten het anders gaan doen dan hoe we het altijd hadden gedaan.”

Dat wat we nu uitstralen en vertellen, is ook écht wie we zijn.

Stan Erens, COO bij Meldon

Onze oplossing: een nieuwe beleving met een persoonlijke touch

B2B Online is geen onbekende voor Meldon. Een jaar eerder heeft er een totale make-over en rebranding van de website plaatsgevonden. “Belangrijk was dat we deze nieuwe online beleving ook offline doortrokken om zo arbeidsmarktcommunicatie als krachtig middel in te kunnen zetten. Uiteindelijk willen we minder afhankelijk zijn van werving- en selectiebureaus en het vanuit eigen kracht en naamsbekendheid doen.”

Om ervoor te zorgen dat Meldon de juiste mensen vindt, bindt én behoudt is ervoor gekozen om middels fotografie en interviews een eerlijke kijk achter de schermen te geven. Huidige medewerkers hangen levensgroot op billboards boven de snelweg, in bushokjes en op spandoeken in de regio. Persoonlijke verhalen worden gedeeld op de website, maar bovenal: alles is echt. Stan: “Ik ben vooral heel blij met de persoonlijke verhalen. Dat wat we nu uitstralen en vertellen, is ook écht wie we zijn. Dat horen we ook terug in de kennismakingsgesprekken. We hopen op deze manier niet alleen nieuwe maar ook huidige medewerkers te inspireren, informeren en motiveren.”

Cijfers: binnen drie maanden waren alle vacatures vervuld

En de cijfers liegen er niet om. Elf openstaande functies waarvan de functie als operator maar liefst dertien keer gevuld mocht worden. Met dit aantal openstaande vacatures moest er iets gebeuren. En dat is gelukt. Binnen drie maanden waren alle vacatures weer offline. “Voor sommige functies blijf je altijd zoeken naar nieuwe medewerkers door middel van verloop of doorstroming naar een andere functie, maar ik ben zeker tevreden met het resultaat.”

Next steps: professionaliseren en begeleiding

Arbeidsmarktcommunicatie is een continu proces. Afhankelijk van bepaalde periodes of überhaupt wat er op de arbeidsmarkt gebeurt. Daarom is het belangrijk om zo’n samenwerking te blijven optimaliseren en professionaliseren. “Aan de website wordt continu gewerkt. Nieuwe verhalen vanuit medewerkers maar ook klantcases, nieuws, whitepapers en blogartikelen. Daarnaast zetten we vol in op social media en dan met name LinkedIn. Zo hopen we potentiële medewerkers aan ons te binden en ze enthousiast te maken. Ook biedt B2B Online trainingen en begeleiding aan zodat we zelf ook aan de slag kunnen. Voorlopig kunnen we nog wel even vooruit!”

Meer weten over Meldon? Bekijk hun toffe website!

Andere inspirerende cases

Ook behoefte aan meer naamsbekendheid en bereik?

Ontdek onze full service online marketing ondersteuning. Neem contact op!

Kennisdeling

Meten is weten: Welkom Konica Minolta Sensing B.V.!

Mooie nieuwe klant: Kruizinga.nl

B2B Online in het wild: teamuitje!