Hoe schrijf je een SEO geoptimaliseerd persbericht?

Als PR-professional weet je als geen ander hoe je een redactie zo aan moet spreken dat jouw persbericht geplaatst wordt. Maar de PR-wereld verandert. Consumenten en journalisten zoeken online steeds vaker zelf naar nieuws en informatie. De meeste persberichten zijn echter nog niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het opnemen van optimalisatietechnieken in je schrijfstijl is daarom essentieel. De hoogste tijd dus om mee te evolueren! Maar hoe doe je dat?

Wat is SEO?

Omdat internet de afgelopen jaren het belangrijkste communicatiemiddel is geworden, is SEO steeds belangrijker geworden. Maar wat is SEO eigenlijk? SEO, Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie, zorgt ervoor dat het volume en de kwaliteit van verkeer naar je website op een natuurlijke of organische manier verbeteren door gebruik te maken van gerichte zoekwoorden. Door eenvoudige technieken toe te passen, worden je persberichten in zoekmachines sneller gevonden op de betreffende zoekwoorden door consumenten en journalisten die ernaar op zoek zijn.

Zoekmachines als Google, Yahoo! en MSN zijn de belangrijkste kanalen waarop de meeste internetzoekers nieuws en informatie vinden. Het is daarom van vitaal belang dat je persbericht hier vindbaar is. SEO-persberichten worden eerder gevonden. Deze persberichten worden hierdoor een krachtig hulpmiddel om op te vallen en de online zichtbaarheid van je merk te vergroten. Persberichten kunnen bedrijven helpen hun positie in de organische zoekresultaten te verbeteren en te behouden en meer verkopen of andere doelen te realiseren. Ze kunnen de effectiviteit van bedrijfsboodschappen verbeteren en klanten naar de website van de organisatie leiden, wat uiteindelijk kan leiden tot meer omzet.

Benut het potentieel van PR

Oorspronkelijk was public relations alleen gericht op media, waarbij persberichten het hoofdbestanddeel van alle activiteiten vormden. Persberichten werden geschreven in de hoop dat ze gepubliceerd zouden worden en zo het publiek zouden bereiken. Je leverde het persbericht af bij de (invloedrijke) doelgroepen waarvan jij dacht dat die er interesse in zouden kunnen hebben, maar vaak genoeg belandde het rechtstreeks in de (digitale) prullenbak als het in hun ogen niet nieuwswaardig genoeg was. In de afgelopen jaren zijn er nieuwe online persberichten geïntroduceerd.

De juiste SEO-technieken kunnen je persberichten omzetten in een kosteneffectieve oplossing om het verkeer naar de website te stimuleren en de omzet te vergroten door je publiek direct via het internet te bereiken. Met zoveel zoekers die iedere dag weer naar informatie zoeken, liggen er veel PR-kansen die benut kunnen worden om rechtstreeks potentiële kopers te bereiken. Een succesvolle PR-campagne resulteert niet alleen in publiciteit voor het bedrijf, maar brengt potentiële kopers naar de website en creëert nieuwe verkoopkansen.

Genereer meer leads met je persbericht

Een persbericht is nog steeds een beknopte samenvatting van het nieuws, maar bij het traditionele persbericht is een kleine aanpassing vereist om het nieuwe publiek te bereiken. Houd het volgende in gedachten om je persbericht te optimaliseren voor zoekmachines:

1. Vermijd technisch jargon. Dat is nu belangrijker dan ooit, want een online persbericht moet de boodschap zowel effectief overbrengen aan potentiële klanten als aan journalisten die interesse hebben om over je bedrijf te schrijven.
2. Gebruik zoekwoorden op de juiste plekken. Zo moeten de kop en subtitel zoekwoorden bevatten die betrekking hebben op belangrijke thema's in je nieuws. De kop is niet alleen uiterst belangrijk voor SEO-doeleinden, maar is ook de eerste kans om de aandacht van de lezer te pakken. Kijk of je daarnaast nog zoekwoorden of woordgroepen met een groot volume op andere plekken in je persbericht op een natuurlijke manier kwijt kunt.
3. Ook de URL is belangrijk. Zoekmachines zien ook of er zoekwoorden in de hyperlink die naar je website verwijst staan. Wordt er daarna op deze zoekwoorden gezocht, dan zul je eerder in de zoekresultaten verschijnen.
4. Linkbuilding met ingesloten zoekwoorden. Door andere hyperlinks in je persbericht te gebruiken, kun je ook je positie verbeteren en meer verkeer naar je website genereren. Denk hierbij aan de naam van je product, die linkt naar de desbetreffende pagina op je website. Het brengt lezers niet alleen rechtstreeks naar je site, maar ook naar een mogelijk verkooppunt.
5. Voeg andere content toe, zoals een afbeelding of video. Het ziet er mooier uit en vergroot de kans om gelezen te worden. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je persbericht wordt geïndexeerd bij het zoeken naar afbeeldingen, waardoor je vaker zichtbaar bent.

Geoptimaliseerde persberichten scoren hoger in de zoekresultaten en hebben een langere levensduur op het web. Wanneer relevante zoekwoorden zijn opgenomen in de juiste frequentie door de hele tekst, komen consumenten en journalisten sneller bij je persbericht terecht. Door sommige of alle tips hierboven toe te passen in je PR-strategie, kun je het rendement van je PR-campagne optimaliseren en sales stimuleren.

Leads omzetten in sales

De resultaten vervolgens analyseren is vaak het moeilijkste en meest verwaarloosde onderdeel van een effectieve PR-campagne. Door doelen te stellen, zie je de effectiviteit van je persbericht en het helpt je je tactieken en zoekwoorden aan te scherpen, waardoor leads uiteindelijk sales kunnen worden. Identificeer de zoekwoorden die het grootste aantal kliks opgeleverd hebben naar meer informatie. Welke zoekwoorden sporen nu werkelijk aan tot actie in plaats van enkel oriëntatie? Kijk ook naar het percentage mensen dat de site verlaat of verlaat zodra ze doorklikken. Dat zegt ook veel over de effectiviteit van je strategie. Hoewel het in sommige gevallen kan zijn dat je website niet duidelijk genoeg is
voor potentiële klanten om snel actie te ondernemen, is het vaak een indicatie dat de geselecteerde zoekwoorden mogelijk niet goed genoeg bij de doelgroep passen.

Direct starten?

1. Maak een lijst met nieuwswaardige feiten, zoals een nieuwe klant of whitepaper of een presentatie op een conferentie.
2. Stel een agenda op: wanneer wordt welk persbericht gepubliceerd? Om een constante nieuwsstroom te creëren, kun je ze het beste verspreid publiceren.
3. Analyseer de resultaten: hoe vaak is het bericht gelezen? Wat is de positie in zoekmachines? Is er meer verkeer door gegenereerd? Welke zoekwoorden waren het meest effectief? Wat kan er beter?

Wanneer je SEO-persberichten in je algehele strategie integreert, kan dat een aanzienlijk positief effect op de bedrijfsresultaten hebben. Het verbetert je naamsbekendheid en de verkoop. Schrijf wel altijd met het oog op je doelgroep én met de juiste zoekwoorden en meet de impact om continu te kunnen blijven verbeteren.

Ook je SEO persberichten naar een hoger niveau tillen?

Wij adviseren je graag hoe je dat doet. Bel je ons?

Diensten

Online marketing

Marketing automation

Web ontwikkeling