Social SEO en Cross Channel Marketing

Ieder bedrijf is een ‘social’ bedrijf en bezig met cross channel marketing. Ook al denk je misschien van niet, ga maar eens na hoeveel van je medewerkers bloggen, hoeveel leidinggevenden tweeten of hoeveel medewerkers vragen op fora beantwoorden. Klanten kijken niet naar de titel van medewerkers. Als je medewerkers een Twitter, Facebook of Instagram account hebben, kunnen ze zomaar het gezicht van je bedrijf worden. Ze zijn daarmee net zo belangrijk als je marketing team. Klanten verwachten dat als ze deze personen een bericht sturen, ze snel een oplossing of antwoord krijgen. Is jouw bedrijf hier klaar voor?

Is jouw bedrijf klaar voor social SEO?

Stel jezelf daarvoor de volgende vragen:

1. Is iedereen binnen het bedrijf hier op voorbereid?
2. Is iedereen binnen het bedrijf altijd op de hoogte van belangrijke dingen die (gaan) gebeuren, zoals een nieuwe campagne of product dat gelanceerd wordt?
3. Worden leads die uit social media komen herkend? En weet je vervolgens wat je ermee moet doen? Hoe beantwoorden individuele medewerkers sociale verzoeken?

Ook klanten moeten klaar zijn voor jouw bedrijf. Maar daarvoor moeten ze je bedrijf wel kennen. Want als ze je niet kennen, kunnen ze niet met je in gesprek gaan, geen ideeën uitwisselen en niks kopen. SEO specialisten kunnen de impact van social media hierbij niet langer ontkennen. Social media en SEO geven samen traditionele cross channel marketing inspanningen de benodigde boost. Social gesprekken en aanbevelingen beginnen steeds vaker in de zoekresultaten terug te komen. Daarvoor moeten traditionele SEO technieken met de kracht van social gecombineerd worden. Hoe doe je dat?

1. Haal het maximale uit wat je al hebt. Verspreid blogs, video’s, infographics en advertenties via meerdere kanalen. Zorg ervoor dat je te vinden bent!
2. Zorg ervoor dat je te delen bent, want social staat synoniem aan delen. Hoe gemakkelijker dat kan, hoe vaker het zal gebeuren. Zorg er dus voor dat de titel van een persbericht bijvoorbeeld aangepast is aan het maximale aantal karakters, zodat hij direct in een tweet gekopieerd kan worden. Of plaats zelf een ‘tweet dit’ link bij je berichten.
3. Vind interne bronnen of werk samen met externe experts om een strategie te bedenken. Zorg er verder voor dat al je medewerkers de basics van SEO kennen zodat hun alledaagse social activiteiten bij kunnen dragen aan het bedrijf.

Wat zijn de SEO basics?

1. Foto’s kunnen met een mobiele telefoon snel genomen en geüpload worden. Maak het gemakkelijk om foto’s en snapshots te delen, bijvoorbeeld van hoe één van je producten gebruikt wordt. Een goedkope manier is een speciale hashtag in het leven roepen die bij de foto’s geplaatst kan worden, waarmee ze snel vindbaar zijn. Een duurdere optie is een fotogalerij op je website waarin al deze foto’s terugkomen.
2. Beloon unieke content en geef hierbij zelf het goede voorbeeld. De beloning hoeft geen bedrag met veel nullen te zijn maar moet wel iets zijn wat het waard maakt om je best voor te doen. Laat het opvallen zodat het de aandacht van influencers trekt. Door bijvoorbeeld punten te geven, als in een loyalty programma, bouw je een loyale relatie op waarbij je ook nuttige kritische feedback krijgt als iets niet goed gaat.
3. Werk aan je linkbuilding. Hiervoor zul je contact op moeten nemen met andere bedrijven en marketing communicatie afdelingen. Begin met je partners, want hier heb je al een goede relatie mee. Vooral als partners er zelf ook iets mee kunnen winnen, kun je echt aan je social SEO bouwen. Maak het ook hier gemakkelijk voor ze om te linken, dan zullen ze hier eerder geneigd toe zijn. Doe je het niet goed, dan ben je eerder verder van huis. Linkbuilding is een relatie die van beide kanten moet werken.
4. Video is essentieel voor social SEO en het verbeteren van je zoekresultaten. De truc is vervolgens om de video’s te optimaliseren zodat ze als rich snippets in SERPs verschijnen, search engine results pages. Want alleen dan kunnen ze gedeeld worden. Storytelling heeft het maximale effect op je publiek.
5. Weet waar je naartoe wilt, zodat je je resultaten kunt meten. Meet activiteiten, relaties, conversaties, retweets. Pas als je meet, kun je optimaliseren. Welke pagina’s zijn het meest populair? Link daarnaar. Werken de keywords die je voor links gebruikt? Klikken klanten meteen weer weg als ze op de pagina komen? Wie zijn je meest invloedrijke fans? Benader ze met ‘unieke’ informatie of backstage voordelen.
6. Gebruik beschikbare tools en technieken, die variëren van gratis tot duur. Alles om nieuwsgierige klanten in betalende klanten te veranderen en volgers in ambassadeurs. Zorg er ook voor dat het SEO team samenwerkt met het social media team en dat ze niet allebei het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.

Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat je social kanalen je SEO resultaten versterken en dat je ze maximaal benut. Nog tips nodig? Stuur ons dan gerust een e-mail!

Ook aan de slag met social SEO?

Wij helpen je graag met opstarten. Bel ons!

Diensten

Online marketing

Marketing automation

Web ontwikkeling