10 tips voor B2B Marketeers tijdens de COVID-19 crisis

Het is een vreemde tijd, zo ook voor B2B marketeers. Hoe ga je als B2B marketeer om met lopende campagnes? Hoe kun je je klanten informeren over jullie beleid ten aanzien van Corona? Zijn de CTA’s op jullie website aan te passen zodat prospects laagdrempeliger met jullie in contact kunnen komen? De afgelopen weken ben ik verschillende initiatieven tegengekomen, onder meer van onze eigen specialisten en klanten. Deze heb ik voor je gebundeld en er mijn persoonlijke top 10 van gemaakt. Extra handig: ik heb ze op volgorde gezet van ‘snel gedaan en low budget’ naar ’kost meer tijd en meer budget’. Zo kun je al snel de eerste drie punten op jouw nieuwe to do-lijstje afstrepen!

1. Gewijzigde openingstijden? Pas het aan in Google My Business

Gewijzigde openingstijden kun je heel eenvoudig aanpassen in je Google My Business account. Zo zien je klanten direct wanneer je geopend bent. Ben je als bedrijf volledig voor bezoek gesloten, dan kun je overwegen om in GMB aan te geven dat je gesloten bent. Houd er wel rekening mee dat dit de indruk wekt dat je ook niet meer bereikbaar bent per telefoon of mail.

2. Voeg Corona-gerelateerde content toe aan Google My Business

Worden de bedrijfsvisie en het beleid ten aanzien van Corona op de website gedeeld, dan is het mogelijk ook interessant om deze als post aan GMB toe te voegen.

3. Voeg Corona-gerelateerde vragen toe aan de FAQ

Klanten en prospects zitten momenteel met veel praktische vragen. Voeg de meestgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden toe aan de FAQ op de website.

4. Werk aan merkbeleving en creëer goodwill

Iedereen is momenteel met Corona bezig. Laat, met name via social media, zien dat jullie bedrijf verantwoordelijkheid neemt. Post bijvoorbeeld dat jullie thuis werken en dat alles doorloopt voor klanten. De overtreffende trap is dat je vitale sectoren of andere organisaties ondersteunt met jouw producten of diensten. Zo heeft onze klant Movico belangeloos mobiele units geplaatst bij het Elkerliek ziekenhuis in Helmond zodat ze hun capaciteit konden vergroten. Een ander voorbeeld is Kliniek Viasana die medische apparaten uitleent aan ziekenhuizen. Dit soort mooie acties, en goede posts op social media, creëren uiteraard veel exposure en goodwill.

5. SEE - THINK - DO | Blijf zichtbaar en vindbaar

Bij het overgrote deel van de B2B bedrijven zien we dat de SEE en de THINK fase overeind blijven; in sommige branches nemen de zoekvolumes zelfs toe. Prospects en klanten zijn dus nog steeds geïnteresseerd en blijven zoeken in Google naar producten en diensten. Wel zien we dat een deel van hen de DO fase, de daadwerkelijke conversie, uitstelt. Het advies is dan ook om de zichtbaarheid en vindbaarheid in stand te houden en prospects in hun informatiebehoefte te blijven voorzien. Want nu van het toneel verdwijnen kan teniet doen wat je al die jaren hebt opgebouwd. Blijf dus zichtbaar en, zo nodig aangepaste, content verspreiden. Zo voeg je die prospects alvast toe aan de funnel, ook al volgt de conversie pas later.

6. Andere tijden = andere Call To Actions

Ook al wordt in sommige branches de DO, de daadwerkelijke aanschaf of offerte aanvraag, uitgesteld, wil dit nog niet zeggen dat een prospect helemaal niet zit te wachten op contact. Wellicht wil hij wel alvast vragen stellen, of sparren over zijn uitdaging. Mogelijk is het dan ook interessant om CTA’s te testen die gericht zijn op het inplannen van een video call, met bijvoorbeeld een consultant of accountmanager.

7. Remarketing + Banners = meer video calls

In lijn met tip 6 kan het interessant zijn om een remarketing campagne via Google Ads in te richten voor mensen die de contactpagina of bepaalde dienstenpagina’s hebben bezocht. Deze prospects krijgen dan op websites binnen het Google Display Netwerk, bijvoorbeeld een nieuwssite, een banner te zien met een call to action tot het inplannen van een video call. Houd er wel rekening mee dat de remarketinglijsten >1000 cookies moeten bevatten.

8. Start met inbound marketing en Social Selling via LinkedIn

Juist in deze tijden is het zinvol om prospects te helpen met waardevolle content. Het doel hiervan is niet direct om een afspraak in te plannen, maar puur om te ondersteunen en in contact te komen. Zo hebben wij begin dit jaar een onderzoek gedaan onder 50 B2B marketeers om kennis en visie te delen. Welke kennis zouden jullie kunnen delen waar prospects echt iets aan hebben? Zet deze content niet alleen op de website, maar verstuur het bijvoorbeeld ook via e-mail en LinkedIn naar interessante prospects en klanten. Hiermee bouw je autoriteit en vertrouwen op. Na een tijdje komen de prospects vanzelf met vragen terug en draag je ze over naar sales. Maak ook een aantal goede whitepapers, hiermee verzamel je waardevolle e-mailadressen die weer om te zetten zijn naar leads.

9. Focus op de groeimarkten

Of je je kunt focussen op de groeimarkten is natuurlijk sterk afhankelijk van de branche waarin je actief bent en de producten en diensten die je levert, maar voor veel bedrijven zijn er mooie kansen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om aan de vitale sectoren te leveren? Zijn er diensten of producten aan te passen waardoor je bedrijf ineens een stuk interessanter wordt voor groeimarkten? Worden wellicht andere afzetgebieden interessant? Gebruik voor deze research ook de keyword planner van Google, mogelijk zie je in combinatie met je eigen diensten of producten bepaalde zoekvolumes stijgen.

10. Gebruik je tijd goed en kom na Corona sterk voor de dag

En als laatste een tip voor de B2B marketeers die het wat rustiger hebben deze tijd… dit is hét moment om je marketingstrategie voor de komende jaren eens goed uit werken, de nieuwe website te (laten) bouwen, eens echt goede content te maken, de workflow voor e-mailmarketing goed in te richten, marketing automation te implementeren, etc. Kortom, zaken waar je normaal gesproken minder tijd voor hebt (of neemt!). Dit helpt je om straks, zodra bedrijven weer in beweging komen, sterk voor de dag te komen.

Bonus tip :). Gratis resultaten in Google Shopping (PLA's)

Google maakt het, mede door de recente ontwikkelingen, mogelijk om met organische resultaten in Google Shopping te komen. Zie voor meer informatie: https://searchengineland.com/in-major-shift-google-shopping-opens-up-to-free-product-listings-333288

Even sparren?

Heb je vragen over een Covid-19 uitdaging? Neem dan zeker contact op. Altijd interessant om kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Laten we elkaar inspireren en slimmer maken, zeker nu!

August van Wilgenburg
Online consultant
06-12844154

Wil je graag sparren over jouw specifieke uitdaging?

Laten we elkaar helpen en slimmer maken. Bel ons gerust!

Diensten

Web ontwikkeling

Marketing automation

Online marketing