• Nieuwe website met behoud van rankings
  • Ontwikkeling online zelftesten
  • Conversie online zelftesten +31%
  • LinkedIn campagne onder huisartsen
  • Branding activiteiten via socials

ViaSana

ViaSana: moderne orthopedische kliniek

Bij ViaSana kunnen mensen terecht met klachten aan het bewegingsstelsel: pijn aan de knieën, heupen, rug, schouders of voeten. Van alle patiënten die bij ViaSana op het spreekuur komen, komt ongeveer een kwart in aanmerking voor een operatie. Denk aan de plaatsing van een prothese of een kijkoperatie. De overige 75% krijgt bijvoorbeeld het advies om meer rust te nemen, de leefstijl aan te passen of naar een fysiotherapeut te gaan. Patiënten van ViaSana komen uit heel Nederland.

De uitdaging: de juiste zorg op de juiste plek

Mike Gabriel is Marketing Manager bij ViaSana: “Marketing in de zorg, dat klinkt altijd een beetje gek. Maar marketing draait uiteindelijk om het vervullen van behoeftes. De juiste informatie bij de juiste persoon krijgen. En als er één doelgroep is die behoefte heeft aan informatie, dan zijn het wel mensen met medische klachten. Want wat doe je als je pijn hebt? Dan ga je googlen. Er komt dan heel veel informatie tevoorschijn, maar is die informatie ook betrouwbaar? En wat kun je eigenlijk met die informatie? Als een van de grootste specialistische klinieken in Nederland hebben we ontzettend veel kennis in huis. Die kennis zetten we in voor goede, efficiënte informatievoorziening. Ook voor mensen met beginnende bewegings- en pijnklachten, die nog niet bij een medisch specialist of huisarts zijn geweest. Zo helpen we mensen de juiste keuze te maken.”

Onze oplossing: online kansen voor de zorg optimaal benutten

Zo’n drie jaar geleden kwam Mike in contact met B2B Online: “Ik werk al 13 jaar bij ViaSana en mijn takenpakket als Marketing Manager werd steeds breder. Daarnaast werden de online marketing technieken steeds geavanceerder; al die expertise had ik zelf niet in huis. Wel zag ik dat er mooie kansen lagen die ik wilde benutten. Maar hoe bereik je al die mensen die op zoek zijn naar informatie? In B2B Online zag ik direct een prettige partner om me hierbij te ondersteunen: flexibel en met alle subspecialisaties in huis.”

Online marketing is niet alleen geschikt voor webshops; als specialist kun je een bijdrage leveren aan goede informatievoorziening. Ja, ook in de zorg.

Mike Gabriel, Marketing Manager bij ViaSana

Nieuwe website en online zelftesten

Mike: “We zijn begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe site. Een frisse uitstraling, nieuwe functionaliteiten en meer werken met call to actions. Maar mét behoud van de goede rankings die we al hadden op bepaalde zoektermen. Ook is er veel meer content bijgekomen, om ook op andere onderwerpen hoge posities te behalen. Met name voor mensen die niet in aanmerking komen voor een operatie zijn we de informatie aan het uitbreiden. Daarnaast kun je nu op de website vier zelftesten doen. Met twaalf vragen wordt er een inschatting gemaakt over de ernst van je knie-, schouder- of heupklachten. Dit is uiteraard geen vervanging van een doktersadvies, het is geen diagnose, maar het geeft de patiënt wel richting. En er blijkt behoefte aan te zijn: per dag worden er meer dan 100 zelftesten ingevuld. Na de zelftest krijgt men een gratis programma met oefeningen die men zelfstandig kan doen. Veel mensen geven aan hier baat bij te hebben.”

Inzet van social media

Ook social media worden inmiddels veelvuldig ingezet. Mike: “Op onze socials delen we onder meer nieuwsberichten, antwoorden op veelgestelde vragen, info over informatiebijeenkomsten, nieuwe behandelingen en een terugkerende column van een verpleegkundige. Daarnaast zetten we LinkedIn in om huisartsen te bereiken en om vacatures onder de juiste doelgroepen onder de aandacht te brengen.”

Doorlopend optimalisatieproces

“Aan de website werken we continu, dat is echt een doorlopend proces. Waar klikken mensen op? Welke informatiebehoefte is er? Waar kunnen we informatieve video’s het beste plaatsen? Daar pakken we telkens op door. Ook worden de zelftesten en oefenprogramma’s doorontwikkeld; deze worden zo veelvuldig gebruikt. We gebruiken daarbij (anonieme) feedback van gebruikers. Zo proberen we optimaal in de informatiebehoefte te voorzien. Online marketing maakt het mogelijk om niet alleen onze patiënten, maar alle mensen met bewegings- en pijnklachten extra service te bieden. En daar gebruik je inderdaad dezelfde technieken voor als die grote webshop.”


Andere inspirerende cases

Benieuwd hoe je online marketing in kunt zetten in jouw branche?

Laten we daar samen eens over sparren. Daag ons uit!

Kennisdeling

Meten is weten: Welkom Konica Minolta Sensing B.V.!

Mooie nieuwe klant: Kruizinga.nl

B2B Online in het wild: teamuitje!